D-A-D er en dansk rockgruppe, der blev dannet i København i 1982 af Stig Pedersen (bas) og Jesper Binzer (sang og guitar), der begge havde en fortid på den danske punkscene. Siden kom Peter Lundholm Jensen (trommer) og Jespers lillebror, Jacob Binzer ”Cobber” (bas), til og gruppen var en realitet. Gruppen stod fast sammentømret helt frem til 1999, hvor Peter Lundholm meddelte at han ønskede at stoppe bag trommerne og blev erstattet af den en del yngre Laust Sonne året efter.
reklame
Gruppen har også et 5. medlem – nemlig Torleif Hoppe, der bl.a. har stået bag lys, scenografi, musikvideoer, merchandise og ikke mindst bandets legendariske kendetegn, kohovedet, og senest har han stået bag dokumentaren True Believer.
Medlemmernes baggrund i det københavnske punkmiljø fornægtede sig ikke, og i de første år af gruppens levetid, var musikken en lidt sær blanding af punk og country. Også kendt som ”cowpunk”. Sidenhen udviklede gruppen sig fra det countryprægede, dybt ironiske univers til en væsentligt mere guitarrock-præget lyd. Og således var D-A-D sammen med kollegerne fra Sort Sol med til at sætte skub i den bølge af guitarrock, der ramte Danmark hen over 1990’erne.
Gruppen har altid været kendt for deres eksplosive koncerter og de har turneret både herhjemme og i udlandet med stor succes. Heriblandt Sverige og Japan.
D-A-Ds historie – de første år
D-A-D anser selv datoen 3. marts 1984 for bandets officielle fødselsdag. Det er nemlig på denne dag at de for første gang spiller sammen offentligt. Det skete på Musikcaféen I København, og det var samtidig også første gang at Cobber trådte ind på scenen med de andre drenge. Disneyland After Dark var født! Og på trods af, at Cobber blot var tiltænkt en midlertidig rolle, blev han efterhånden et fast – og ikke mindst vigtigt – medlem af D-A-D.
reklame
Som de fleste andre bands, var målet for D-A-D at udgive plader, og efter et utal af demoer og koncerter – her i blandt åbningskoncerten på årets Roskilde Festival i 1984 – lykkedes det at lande den første pladekontrakt med Mega Records. I første omgang resulterede det blot i en enkelt maxisingle: ”Standin’ On the Never Never”, der udkom den 28. maj 1985, og modtagelsen var blandet. Alligevel fik drengene lov til at indspille deres første LP ”Call Of The Wild” året efter. Derefter fulgte ”Draws A Circle” fra 1987, der som titlen antyder, også var den plade, der blev afslutningen på D-A-Ds udprægede cowpunk stil. Det var samtidig også afslutningen på samarbejdet med Mega Records, og de indledte forhandlinger med pladeselskabet Medley.
Efter en mindre USA-tour og endnu et demobånd, hvor de i selskab med producer Nikolaj Foss fandt frem til deres nye lyd, signede de med Medley, og i 1988 gik de atter i studiet. Resultatet var blev ”No Fuel Left For The Pilgrims”, der havde et væsentligt mere rocket udtryk. Endelig fik de deres store gennembrud – ikke mindst takket være kæmpehittet ”Sleeping My Day Away”.
1986 var i høj grad D-A-Ds år, for det var også her at gruppen fik en pladekontrakt med Warner i USA, hvilket dog betød, at de måtte skifte det oprindelige navn ud med D.A.D. for at undgå repressalier fra Disney.
Det amerikanske eventyr blev imidlertid aldrig rigtig til noget. Til gengæld voksede deres popularitet herhjemme og på det europæiske marked. Ikke mindst gennem en lang række turnéer og koncerter, der også bragte dem til både Australien, Japan og Singapore. I 1989 udkom deres fjerde studiealbum ”Riskin’ It All”, der blandt andet indeholdt nummeret ”Bad Craziness” som blev bakket op af en legendarisk musikvideo lavet af gruppens femte medlem, Thorleif Hoppe. Videoen blev kåret til Årets danske musikvideo og albummet til Årets danske heavyrock udgivelse. Albummet solgte i imponerende 450.000 eksemplarer verden over – heraf 130.000 alene i Danmark.
Stille før storm
Fra 1992 til 1995 blev der stille. Tiden blev brugt i øvelokalet for at genopfinde bandets lyd, men i 1995 blev stilheden endelig brudt, og det med et brag! ”Helpyourselfish” var produceret i Canada af Paul Northfield og lyden var ny. Musikken var blevet hårdere og mere aggressiv og den ironi der ellers var så kendetegnende var væk. Alligevel blev den modtaget med begejstring og en turné i det meste af Europa, der blev udsolgt på rekordtid.
Med ”Simpatico” fra 1997 skiftede D:A:D atter stil. Nikolaj Foss var atter tilbage som producer, og albummet blev mixet i Abbey Road Studios in London. Der var skruet ned for den hårde lyd – og op for melodierne, og det blev honoreret med 50% flere solgte eksemplarer end forgængeren.
1999 var endnu et skæringsår. Peter Lundholm Jensen forlod bandet og blev erstattet af Laust Sonne. ”Everything Glows” fra 2002 blev dermed det første album med Laust Sonne. Det blev det mest sælgende det år, og modtog fire priser ved Danish Music Awards. Det blev efterfulgt af ”Soft Dogs”. Et album gruppen selv har udtalt aldrig burde være udgivet – og mange vil nok give dem ret. Og de vendte heldigvis tilbage til den lidt hårdere stil med opfølgeren ”Scare Yourself” fra 2005 og ”Monsterphilosophy” fra 2008.
Selv om D:A:D havde heddet sådan i mange år, fik det originale navn en hilsen med på vejen i 2011 med albummet ”DIC-NII-LAN-DAFT-ERD-ARK” der fik en opfølger med ”A Prayer For The Loud” i 2019, hvilket foreløbigt er sidste udspil fra gruppen.
Da D.A.D blev til D-A-D
Oprindeligt hed D-A-D slet ikke sådan. Da Jesper, Stig, Peter og Jacob fandt sammen i dønningerne efter punken, hed de rent faktisk Disneyland After Dark. Et navn der harmonerede fantastisk med deres lidt fanden-i-voldske attitude og fuld-fart-over-feltet musik, hvor man aldrig helt vidste hvor man havde dem. Men da det kom Disney-koncernen for ørerne i 1986, måtte gruppen ændre navnet. Først til akronymet D.A.D., sidenhen til D:A:D og så til D-A-D, som er gruppens officielle navn i dag. Også selv om mange af deres mest trofaste fans stadig kalder dem ved deres oprindelige navn – nemlig Disneyland After Dark.
D.A.Ds udgivelser
Med fødderne solidt plantet i den danske musikbranche har D.A.D også en imponerende række udgivelser bag sig. Og det lader ikke til at de går på pension lige med det samme – så mon ikke der er flere albums i vente?
Studiealbums
- Call of the Wild (1986)
- D.A.D. Draws a Circle (1987)
- No Fuel Left for the Pilgrims (1989)
- Riskin’ It All (1991)
- Helpyourselfish (1995)
- Simpatico (1997)
- Everything Glows (2000)
- Soft Dogs (2002)
- Scare Yourself (2005)
- Monster Philosophy (2008)
- DIC.NII.LAN.DAFT.ERD.ARK (2011)
- A Prayer For The Loud (2019)
Live albums
- Asaka After Dark
- Psychopatico (2001)
- Scare Yourself Alive (2006)
- Live Shots (2013)
Dertil kommer en række opsamlingsalbums.
Artiklen er venligst leveret af Dating-Sites.dk.